Arrived - De eerste indrukken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Gerjanne en Rolinde - WaarBenJij.nu Arrived - De eerste indrukken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Gerjanne en Rolinde - WaarBenJij.nu

Arrived - De eerste indrukken

Door: Gerjanne

Blijf op de hoogte en volg Gerjanne en Rolinde

20 Oktober 2015 | Ethiopië, Debre Zeyit

Salam!

Onze eerste weblog vanuit Ethiopië. Vannacht om drie uur zijn wij aangekomen bij ons guesthouse in Debre Zeit. Voor wij hier waren hebben we een hele weg afgelegd.
Maandagochtend vertrokken we om 07.00 uur richting Schiphol gereden, waar we dan ook op tijd waren. We mochten allebei twee koffers van 23 kilo meenemen. Omdat we behoorlijk wat kilo’s mee mochten nemen, hebben we onze koffers niet alleen gevuld met kleding maar ook met voedsel. Want ja, als je die kans krijgt, pakken wij die ook. Het inchecken leverde geen problemen op en konden we door naar de douane. Hierna hebben we nog 2.5 uur moeten wachten, waarna we naar de gate konden. En toen begon het vliegen. We hebben twee voorspoedige vluchten gehad met een overstap in Istanbul. Drie andere meiden van de Pabo gingen ook naar Ethiopië en hadden dezelfde vlucht als wij. Daarom zijn we dan ook met z’n vijven deze reis aangegaan.

Aangekomen in Addis Abeba, hoofdstad van Ethiopië, moesten we opnieuw door de douane. Dit ging wat minder makkelijk dan in Nederland. We werden helemaal ondersteboven gekeerd door de vragen die werden gesteld: wat kom je doen, wat doe je in Nederland, waar verblijf je, wat is het adres, hoelang blijf je? Gerjanne moest nog zien te verklaren dat ze voor de vorige keren wel een visum had, maar dat ze nu een nieuw paspoort moest kopen. Na wat kritische blikken mochten door: op naar de koffers. We hebben ook gelijk de koffers van de andere 3 meiden van de band gehaald, omdat we toch moesten wachten op ze, gezien ze hun visa in Ethiopië wilden kopen. Anderhalf uur later konden we dan naar buiten om opzoek te gaan naar onze personal driver. Deze stond buiten met een papier: welkom Gerjanne & Rolinde. Welkom vonden we ons zeker ! De driver wist ons veilig thuis te brengen over de hobbelige wegen, waarna we ons guesthouse gingen verkennen. Een persoonlijke kaartje en tekeningen van de familie Walhout bezorgde ons ook een welkomgevoel. En nu slapen!

Vandaag hebben we eerst even lekker gerommeld in ons huisje: koffers uitpakken, alles een plekje geven en kennismaken met de Ethiopiërs hier op het compound. Vanmiddag zijn we met Alita naar het dorp geweest om boodschappen te halen zodat we de eerste dagen wat vooruit kunnen. In Nederland ga je naar een supermarkt waar je zo goed als alles kunt halen. Vandaag ging het even wat anders, maar dat maakt het juist leuk! We gingen met de auto door het dorpje en zagen van alles. Het straatbeeld heeft genoeg indrukken gegeven: druk, veel auto’s die door elkaar crossen, nog best veel armoede maar zeker ontwikkeling, bedelaars, kleine shopjes, betalen met birren, je verstaanbaar maken terwijl je geen Amhaars spreekt en vooral genieten van alles wat je ziet! Wat betreft het autorijden: je kunt hier wel echt bewijzen dat je je rijbewijs waard bent. Van het straatbeeld zullen we nog eens foto’s toevoegen.
Maar goed, we waren dus ook opzoek naar margarine. Ja inderdaad, opzoek. Want niet elk shopje heeft dat wat je nodig hebt dus we hebben 5 shopjes gehad om margarine te scoren, waarna we uiteindelijk met lege handen naar huis moesten. Ach, dan proberen we het een volgende keer. Misschien hebben ze het dan wel.

Vanavond hadden we ons eerste kennismaking met stroom. Of nee: geen stroom. We wilden gaan eten maar de stroom viel uit. Gelukkig was het eten al wel klaar en konden we eten bij het licht van een zaklamp. Later op de avond kwam de stroom weer terug wat op zich ook wel prettig was.. We weten dat dit de eerste keer was, maar zeker niet de laatste. De zaklampen en kaarsen liggen klaar!

Verder voelen wij ons het echt op ons gemak en hebben genoten van onze eerste dag. We wonen in het guesthouse op het compound bij de familie Walhout. Onze deur kan op slot, bij de poort staan wachters (inclusief schietattributen..) en we kunnen met vragen altijd bij Hans en Alita terecht.

Morgen hopen wij voor het eerst naar International Interlake School te gaan. Eerst maar een dag kennismaken en alles op ons in laten werken. Ons doel is om hier beide ons eigen onderzoek uit te voeren. We zijn benieuwd in hoeverre dit mogelijk is  en hebben er zin in. Voor nu gaan we in ieder geval slapen (het is hier een uur later, dus valt mee). Sleep well.

Groetjes Rolinde en Gerjanne

• 20 Oktober 2015 - 20:49

Wim En Renate Groothuis:

Zo dames, mooi dat jullie daar aangekomen zijn veilig en wel.
    Geniet van alle indrukken.
    Vandaag was hier een echte geallemuniger dag, namelijk Biestemarkt.
    Dat heb je gemist en Rolinde, we hebben je misschien aanstaande schoonzus ontmoet vandaag :), leuk meisje.

Veel plezier daar en slaap lekker, het huisje zag er leuk uit.

groeten van ome Wim en tante Renate.

• 20 Oktober 2015 - 21:56

Fam Vaandering:

Hallo Rolinde en Gerjanne

Fijn dat jullie veilig zijn aan gekomen bij de fam Walhout.

Ook erg fijn dat jullie ons allen op de hoogte houden van jullie gebeurtenissen.

Veel sukses morgen op de eerste stagedag,

doei pa en ma Vaandering

• 20 Oktober 2015 - 23:29

Henk En Corina:

Dag dames,

Leuk om jullie eerste verslag te lezen. Krijgen we gelijk een indruk van hoe het jullie vergaat en hoe het daar is. Hopelijk blijven jullie fanatiek ons van info voorzien. Ver weg en hierdoor toch een gevoel van dichtbij. Veel plezier daar en succes met jullie studie opdracht. Groeten, Henk & Corina