De eerste lesweek - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Gerjanne en Rolinde - WaarBenJij.nu De eerste lesweek - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Gerjanne en Rolinde - WaarBenJij.nu

De eerste lesweek

Door: Rolinde

Blijf op de hoogte en volg Gerjanne en Rolinde

23 Oktober 2015 | Ethiopië, Debre Zeyit

Salamnoe, - Hallo,

Dananoe? - Hoe gaat het?
Eskabirimesken! - Met ons gaat het goed!

De eerste dagen in Ethiopië zitten er inmiddels op. We zijn al een beetje meer gewend aan het leven hier in Afrika. Dinsdagavond en woensdag hebben we weer een poos zonder stroom gezeten.. Je leert op deze manier echt dat de zaklampen opgeladen moeten zijn. ;) Maar we hebben echt geen klagen hoor. We zitten hier heerlijk, kunnen douche, hebben af en toe wifi en eten in het donker heeft ook wel wat..

Dinsdagavond lagen we vroeg op bed omdat we woensdag naar Interlakes International School gingen. Helaas kwam er van slapen niet veel. Nadat we allebei twee uur wakker hadden gelegen ging Gerjanne rondlopen. We wisten van elkaar niet dat we wakker waren ;) Blijkbaar hadden we allebei last van teveel cafeïne door de heerlijke koffie van Alita, alle indrukken en het ontbreken van een slaapritme door de reizen. Nadat we een poosje gekletst hadden, zijn we maar weer een poging gaan doen om te slapen. Uiteindelijk sliepen we rond een uur of half 3.

Woensdagochtend was het even moeilijk om wakker te worden, maar we hadden allebei veel zin om aan de slag te gaan op de school. Na ons ontbijt zijn we met Alita richting Interlakes gegaan. Gerjanne was hier al eens geweest, maar voor Rolinde was alles nieuw. We hebben echt genoten van de eerste dag weer rondom de kids. :) Gerjanne werd een aantal keer herkent door leerkrachten die er 3,5 jaar geleden ook waren. We hebben al onze eerste opdracht kunnen doen en hebben deze ook gelijk uitgewerkt, een lekker begin! ’s Avonds gingen we uit eten omdat een van de Nederlanders jarig is. We hebben heerlijke pizza’s gegeten. Over het voedsel hier hoeven jullie je geen zorgen te maken, we eten genoeg! :)

Donderdagochtend werden we allebei om zeven uur wakker van onze wekker! We hopen dat we ons normale ritme weer te pakken hebben, want we hebben allebei heerlijk geslapen. Na het ontbijt gingen we weer richting school. Hier hielpen we de hele morgen met de sport-testen. We moedigden de kinderen aan en namen van de kids uit Grade 5, 6 & 8 de bloeddruk en hartslag op. Alle kinderen vonden het erg interessant maar die band om je arm knijpt toch wel erg af, de meeste kids keken heel benauwd als de band begon aan de spannen. Ook de leerkrachten vonden het wel interessant en verschillenden kwamen vragen of zij ook even mochten. Na een ochtend met een bloeddrukmeter werken voelden we ons een echte nurse. ;)

’s Middags hadden we de tijd om met ons onderzoek bezig te gaan, we hebben al behoorlijk wat gezien dus we vulden onze middag wel tot drie uur. Als we bij het hek staan te wachten op alle kinderen die met ons mee moeten in een klein autootje (lees: 4 in de kofferbak, 3 op de achterbank en wij er nog bij), horen we opeens onze namen roepen. Lisette, Joline en Marieke stonden te wachten. We hebben even heerlijk bij gekletst en hoorden dat wij echt bevoorrecht zijn met onze guesthouse. Als we thuis zijn gaan we eerst allebei lekker douchen en daarna pannenkoeken eten bij Alita. Echt heerlijk! ’s Avonds ontspannen we en maken even flink gebruik van het internet dat het goed doet, daarna gaan we lekker vroeg naar bed.

Vrijdagochtend worden we weer op tijd wakker na een heerlijke nacht. Na een ontbijt met een ei, gaan we richting de auto. Onderweg maken we kennis met Hans. We hebben de hele dag de tijd om aan ons onderzoek te werken omdat de jonge kinderen sportdag hebben. Volgende week gaan we weer observeren in de klas, vandaag duiken we de theorie in en zitten dus aan een tafel weer rondom alle Nederlandse boeken, net alsof we in Gouda zitten. ;)

Zo als jullie wel kunnen lezen hebben we het helemaal naar onze zin in Ethiopië. We zijn al behoorlijk verkleurd. Maar ja, dat krijg je hè als je van de winter naar de zomer gaat..

Ciao! - Doei!
Gerjanne en Rolinde

Ps. We proberen bij deze blogs steeds foto’s te plaatsen maar omdat het internet het niet toe laat om alle foto’s in een keer erbij te zetten, plaatsen we tussendoor ook steeds foto’s. Verder hopen we dat onze blogs er één keer op komen, maar soms gaat er iets fout. (Sorry voor de hoeveelheid mailtjes van de vorige keer)

• 23 Oktober 2015 - 10:43

Marianne:

Wat een verschil dat jullie zomer hebben!
    Het is hier volop herfst!
    Verder is het hier prima!
    Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Groetjes Mams

• 23 Oktober 2015 - 12:14

Alettr:

Hi girls,

Leuk om te horen dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Jaloers op dat bruine kleurtje en wat heerlijk Gerjanne dat ze je herkennen. Als je maar zorgt dat je terugkomt hoor. Nou, ciao en geniet met volle teugen. 't Is veel te snel weer voorbij.

• 23 Oktober 2015 - 16:09

Joanne:

Wauw, wat een enthousiaste verhalen meiden (had ook niet anders verwacht ;-))!
    Superleuk om zo jullie avonturen een beetje mee te beleven!
    Heeeeel veel succes met jullie onderzoeken en blijf vooral genieten van alle unieke ervaringen!
    Liefs, Joanne

• 24 Oktober 2015 - 19:18

Hannah:

Superleuk om dit allemaal te lezen zeg!
    Veeeeeel succes en blijf vooral lekker eten ;)
    Liefs, Hannah