We enjoy! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Gerjanne en Rolinde - WaarBenJij.nu We enjoy! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Gerjanne en Rolinde - WaarBenJij.nu

We enjoy!

Door: Gerjanne

Blijf op de hoogte en volg Gerjanne en Rolinde

26 Oktober 2015 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hier zijn we weer!

Ons eerste weekend in Debre Zeit is een feit. Zondagochtend zijn we lopend (in de zon, jawel!) naar de Fellowship gegaan. Dit is een gebouw waar o.a. de Nederlanders bij elkaar komen en waar de kerkdienst wordt gehouden. Gisteren ging er een dominee voor uit Addis Ababa. Het was goed om op deze manier met elkaar te luisteren naar Gods Woord. Na de dienst was er social-time, waarna we weer lopend naar huis gingen. Hier hebben we gezellig koffie gedronken met Hans & Alita en nog twee Nederlandse mannen die hier werken. ’s Avonds hebben we genoten van overheerlijke oliebollen en Duitse kwarktaart. Gerjanne heeft die nacht heerlijk geslapen, terwijl Rolinde nogal wat heeft gedroomd (en het ging over? Gerjanne! Ja, dan valt je nachtrust inderdaad tegen..)

Vandaag begonnen we met onze planning op Interlakes. ’s Ochtends draaien we afzonderlijk mee in Kindergarden 2 en Grade 1, 2 en 3. Hier observeren we veel voor ons onderzoek en tijdens play-time kunnen we gesprekken voeren met de teachers en children. In de middagen rapporteren we of zijn we bezig voor Interlakes. Zo hebben we vandaag de werkjes voor het nieuwe thema (my body) gemaakt zodat de teacher hier morgen gelijk mee kan beginnen. Ook mogen we de aankleding en inrichting van Grade 1 – 4 voor onze rekening nemen. We hebben al aardig wat ideeën opgedaan om de leeromgeving aantrekkelijker te maken. Zoals je ziet hoeven wij ons echt niet te vervelen. Ondertussen genieten we natuurlijk wel echt van de zon want de temperatuur is zeer aangenaam. Woensdag is het sportdag voor de Grades en wij gaan hierbij helpen. Lekker sportief doen met de kinderen. Heerlijk! Donderdag en vrijdag zijn de kinderen vrij – lang weekend/korte herfstvakantie – en wij dus ook. Zoals het er nu uitziet gaan we donderdagmiddag lekker zwemmen en daarna uiteten met Corine die wij kennen vanuit Nederland.

Verder hebben we net op de terugweg naar ons guesthouse weer van alles gezien. Zo zagen we o.a. ezels rondlopen tussen de mensen en bajats (soort Ethiopische tuktuk) en lagen er twee dode kippen aan onze voeten. Leuk!

Vanmiddag hebben we ook voor de eerste keer injera gegeten. Dit is een pannenkoek-achtig brood gemaakt van teff-meel. Dit wordt traditioneel gegeten in Ethiopië. De ‘pannenkoek’ eet je samen met wot, groenten, aardappelen.. Je kan het zo gek niet bedenken. Met mes en vork eten kennen ze hierbij niet. Met je rechterhand scheur je kleine stukjes van de pannenkoek wat je dan door de wot haalt. Je moet dit eten met je rechterhand, omdat je met meerderen van één schaal eet en je linkerhand gebruik je bij toiletbezoek zeg maar.. Wel net zo hygiënisch inderdaad, om dan met je rechterhand van de injera te eten. Eigenlijk hadden we net ons brood op, maar de man van de office en zijn vriend vroegen aan Gerjanne of ze zin had om injera met ze te eten. Prima hoor, maar dan laat ik het Rolinde ook gelijk proeven. En dat wilde ze wel. Zolang je er genoeg wot bij hebt is het prima te weten. Maar alleen de injera….?! (zie foto)
Verder eten we tussendoor ook gewoon Hollandse kost. Zo eten we vanavond aardappelen met bloemkool en hebben we al eens sperciebonen op. Prima te doen allemaal!

Al met al zijn we al lekker gesetteld hier en genieten we met volle teugen!

Ciao.

• 26 Oktober 2015 - 16:02

Marianne:

Hé meiden,
    Zo te zien vermaken jullie je prima!
    Jullie krijgen allebei al een lekker kleurtje van de zon!
    Genietze groetjes mama

• 26 Oktober 2015 - 22:15

Maurice:

Zo te lezen hebben jullie het er zeker wel naar de zin.
    Leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen!
    Succes nog effen!:) En geniet er ook maar goed van!
    Groeten uit NL

• 26 Oktober 2015 - 22:49

Teunita:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Je hebt het al weer volop naar je zin hè?! We zien gave foto's voorbij komen! Geniet ervan!

Lieve groetjes van de buuf!:)

• 27 Oktober 2015 - 08:07

Renate Groothuis:

goedemorgen,

Leuke foto's Rolinde, leuk om je via de weblog te volgen.
    Volgens mij hebben jullie het er prima naar je zin, land en cultuur heel anders, maar
    nog voldoende nederlanders om je heen.
    Hier ook alles goed, de herfst is hier volop aan de gang, prachtig hoe mooie de natuur is.
    Geniet er samen van, de hartelijke groeten daar.

Groeten, fam Groothuis.

• 28 Oktober 2015 - 15:57

Hannie Nijstad:

Dag Rolinde en Gerjanne,
    Leuk om jullie belevenissen te volgen. Geniet ervan en succes verder met je onderzoek en bezig zijn op school.
    Groeten Hannie

• 28 Oktober 2015 - 21:20